Adalet için,
Kalkınma için, İstikrar için, Türkiye için, Tek başına İş başına (2002)
Durmak yok yola
devam
(2007)
Herşey Türkiye
için
(2011)
ve
son olarak
Onlar konuşur,
AK Parti yapar
***
AK
Parti’nin kurulduğu yıldan bu yana katılmış olduğu parlamento seçimlerinde
kullandığı sloganları alt alta yazdığınız zaman bir bütünlük görüyorsunuz. Bir
de buna genel seçimlerin arasında yapılan seçimlerde kullanılan sloganları da
eklerseniz, elinizde bir bütünü anlatan sloganlar silsilesi bulursunuz. Sloganları
tek başına yan yana koysanız bir öykü ortaya çıkar.
İktidar
yürüyüşündeki en büyük katkı hiç kuşkusuz PR çalışmalarıdır. Siyasi PR olarak
son 13 yıldır AK Parti’nin ne kadar başarılı olduğunu herkes görüyor. Bu
başarının en büyük etkeni hiç kuşkusuz bütünlük. İlk seçimden son seçime kadar
bir tema bütünlüğü var. 2002 yılında ‘Türkiye
için’ diyen AK Parti 2015 yılına gelindiğinde bu noktadan çok
uzaklaşmadığını, ‘Yeni Türkiye’ vurgusu
yaptığını görüyoruz.
Seçmenin
aklı karışmıyor! Bir öyle bir böyle vaatlerle uğraşmıyor, hep aynı söylem
karşısına konuluyor.
***
Ayrıca
reklam danışmanları ‘kurnaz’ imgeler
kullanarak seçim sloganın güçlenmesini sağlıyorlar.
Aynı
durumu şu anda da yaşıyoruz; AK Parti’nin ‘Onlar
konuşur AK Parti yapar’ sloganı sosyal medyada hem pozitif hem de negatif
karşılık buluyor. AK Parti karşıtları sloganı baz alarak hazırladıkları her
yeni capste tam da AK Parti halkla ilişkiler uzmanlarının istediklerini
yapıyorlar; sloganı güçlendiriyorlar.
Teknik
işe yaradı!
Aynı
teknik 2011 yılında da kullanıldı. O zamanın ‘Herşey Türkiye için” sloganındaki ‘her şey’ kelimesi bilerek yanlış yazılmıştı.
İşte ‘İktidara Giden Yol’’da bu küçük
değişiklik nasıl anlatılıyor:
“Kurumsal kimliğe, kampanyaya ve partiye
ruhunu veren “Herşey TÜRKİYE için” cümlesiydi. Bu yüzden ona özel bir özen
gösterdik. Normalde “her şey” ayrı yazılırken bitiştirdik ve Türkiye’nin daha
da öne çıkması için büyük harflerle yazıp puntosunu biraz büyüttük. “Her şey”i
bitişik yazdığımız için, karşı taraftaki olarak nitelendirebileceğimiz yazarlar
ve çizerler bizi çok eleştirdi. Bu da uyguladığımız piar’ın bir parçasıydı. Onların
eleştirmeleri sayesinde slogan iyice güçlenerek, çok daha etkili bir hale
geldi.”
***
Şimdi
de karşı cepheye, ana muhalefet partisine bakalım. CHP’ye.
CHP’nin
son 10 yıldır kullandığı seçim sloganlarını, hiç düşünmeden bir çırpıda
hatırlayabilen var mı?
Ben
hatırlayamadım. İnternette bir araştırma yapmak zorunda kaldım. Bulabildiğim
bazı sloganlar şöyle;
Tek başına
iktidar, Türkiye için (2002)
Bu
ana slogan ‘Ocağınıza incir ağacı dikilmesin’ ve fonda bir ‘kabak’ fotoğrafıyla
verilen ‘Başınıza patlamasın…’ gibi afişler kullanılmış.
Herkes için CHP (2007)
Şimdi CHP zamanı
(2011)
ve
son olarak yayınlandığı günden bu yana her kesimin farklı farklı yorumladığı ‘Alkışlıyoruz’ sloganı.
Alkışlıyoruz,
milletçe alkışlıyoruz!
***
Doğru
bir kampanya mı? Başarılı bir reklam mı? Slogan tuttu mu? Bunlar çok
tartışıldı. İyi bir reklam, iyi bir slogan olabilir. Ama bana göre iyi bir
siyasi reklam değil.
Neden?
Çünkü
neyi alkışlıyoruz? Kim alkışlıyor? Bunu benim 75 yaşındaki neneme nasıl
anlatıyorsun? Sivas’ın Suşehri ilçesindeki Ömer ağaya, hadi ağam alkışlıyoruz
deyince bunun karşılığı nedir?
Halka
doğrudan ve basit kelimelerle anlatılması gereken mesaj karmaşık imgelerle
sunuluyor. Zihni yoruyorsunuz, halkı düşünmeye imgeler ve olaylar arasında
bağlantı kurmaya teşvik ediyorsunuz. Reklam değil de kamu spotu gibi.
Trafo
var… kedi var… bunları bağla şimdi
Madenci
bareti var… protesto alkışı var… bağlantı kur şimdi…
Avukat
var… duruyorlar… ne demek isteyebilirler ki…
Sen
Soma’da ölüm oldu, elektrikleri kestiler böyle oldu, adalet bitti deme, diyeme…
Sonra alkışlıyoruz…
Ben
de seni alkışlıyorum… Aman iktidarın rahatını bozmayalım da bize düşeni alalım
yeter, mantığıyla seçime hazırlandığın için.
Ben
de seni alkışlıyorum… Vurucu sloganlarla ban ban iktidarın yüzüne yanlışlarını
vurmak yerine halka beğin jimnastiği yaptırdığın için.
Ben
de sizi alkışlıyorum…
Şak şak şak…
(22.05.2015 Bizim Sakarya Gazetesi)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder